سالن بدنسازی - نکاتی برای سالن GYM

شیدارک در این مقاله به نکاتی که هنگام خرید کفپوش سالن ورزشی و gym باید به آنها توجه کرد می پردازد.

کاربرد دقیقی سالن ورزشی و فضا چیست؟

وقتی که شما در ابتدا برای تجهیزات و امکانات ورزشی خود در حال برنامه ریزی و چیدمان هستید، به فضایی که برای استفاده در هر بخش از سالن ورزشی میخواهید اختصاص دهید توجه و دقت کافی داشته باشید. از انتخاب تجهیزات شروع نکنید. از اختصاص فضاها و فعالیتهایی که می خواهید در سالن ورزشی انجام شود شروع کنید و مقدار فضایی که باید برای هر بخش درنظر بگیرید را تعیین کنید. سپس به تمام تجهیزات و امکاناتی که لازم است در هر بخش بگذارید متمرکز شوید تا در انتها، براساس آنها بتوانید بهترین گزینه را برای انتخاب کفپوش داشته باشید.
تصاویر زیر چندنمونه از فضاها و تجهیزات موجود در سالن های ورزشی را نشان می دهد.

کفپوش سالن ورزشی کفپوش سالن ورزشی

نحوه چیدمان تجهیزات در سالن ورزشی بسیار مهم است و دو تصویر زیر چیدمان نادرست و چیدمان درست تجهیزات در سالن ورزشی را با درنظر گرفتن مسیر عبور ورزشکاران و راحت بودن آنها هنگام ورزش را نشان می دهد.

کفپوش سالن ورزشیidکفپوش سالن ورزشی 

بررسی وضعیت کف موجود

بسیار مهم است که از وضعیت کف موجود در فضا آگاه باشید . از اینرو باید کف را بررسی کنید و اطلاعات لایه نهایی آنرا به خوبی داشته باشید. کف شما بتنی است، کف کاذب اجرا شده و یا چوبی است؟ این موضوع به اندازه خود نصب کفپوش سالن ورزشی مهم است. باتوجه به کف موجود و به کمک یک کارشناس تخصصی، مشخص کنید که آیا قبل از اجرای کفپوش ورزشی کف شما نیاز به آماده سازی دارد یا خیر؟ بعنوان مثال شاید لازم باشد تا یک لایه بتنی به ضخامت چندسانتیمتر روی کف موجود برای آماده شدن سطح اجرا شود.

لایه زیرین

این لایه  Underlay، یک لایه عایق است که بین کف سازه ای و کفپوش ورزشی که بعدا روی آن نصب می شود، قرار می گیرد. نوع این لایه کاملا به سطح شدت ورزش، تجهیزات و استفاده ای که از هر بخش از سالن ورزشی می کنید وابسته است. اگر احتمال آسیب دیدگی برای کف و تجهیزات ورزشی و ورزشکاران وجود داشته باشد، احتمالا لازم است تا برای هر بخش از فضای سالن ورزش لایه سازی و کفپوش جداگانه داشته باشید.
بخش کار با وزنه ها در سالن ورزشی یک کفپوش با جذب ضربه بالا نیاز دارند و از اینرو لایه زیرین و کفپوش آنها معمولا ضخامت بیشتری دارد. و این فاکتور برای دیگر فضاها هم که امکان آسیب دیدگی به کفپوش و ... وجود دارد صدق می کند.
کفپوش سالن ورزشی

کفپوش سالن ورزشی Gym و طول عمر تجهیزات ورزشی

تجهیزات و دستگاههای سالن های ورزشی معمولا بین 3 تا 7 سال کارایی مفید دارند. عمر مفید آنها به شدت و مقدار استفاده ورزشکاران از تجهیزات، برند و مشخصات فنی خود دستگاهها بستگی دارد. این فاکتور برای خرید و تجهیز سالن ورزشی باید لحاظ شود. و بدان معنی است که شما کفپوش ورزشی خود را پیش از تعویض دستگهاهای مستقر در gym نباید تعویض کنید. زیرا هنگام جابجایی دستگاهها برای شما دردسر و ناراحتی بهمره دارد و به کفپوش آسیب می رساند.

نوع کفپوش سالن gym

سوال و نکته بعدی این است که چه کفپوش ورزشی ای باید در سالن gym نصب شود؟ سه نوع اصلی از کفپوشهای لاستیکی وجود دارند که برای سالن ورزشی gym مناسب هستند.

کفپوش لاستیکی تایلی

برای کفپوش های با ضخامت متوسط به بالا (ضخامت بالای 10 میلیمتر) استفاده از تایل مربعی و مستطیلی کفپوش لاستیکی اولین گزینه است. باید دقت داشته باشید که لازم است تایلهای لاستیکی به خوبی و ماهرانه در کف قرار گرفته و با چسب، پین و ... به کف  چسبانده شوند و باید دقت نمود تا بین تایلهای کفپوش لاستیکی به خوبی نصب شوند و درز یا نقصی در نصب و بین آنها نباشد.
شیدارک در کفپوش لاستیکی تایلی درباره ویژگیهای این کفپوش صحبت کرده است و از شما دعوت می شود آنرا مطالعه نمائید.
کفپوش های تایلی حرفه ای سنگین هم با استفاده از ادوات اتصال به یکدیگر به خوبی نیاز شما را برآورده می سازند.......................


ادامه مطلب